DMC – co to jest i dlaczego ten skrót jest taki ważny

DMC - co to jest i dlaczego ten skrót jest taki ważny

DMC – co oznacza ten skrót i dlaczego jest on ważny przy dobieraniu odpowiedniej przyczepy. DMC, to inaczej dopuszczalna masa całkowita. Jest to łączna masa pojazdu (lub zespołu pojazdów) na postoju, gotowego do drogi wraz z masą ładunku deklarowaną jako dopuszczalna.

Wybierając odpowiedni model przyczepy w oparciu o nasze zapotrzebowania, mamy do wyboru przyczepy z hamulcem najazdowym jak i bez hamulca najazdowego.

Przyczepy bez hamulca najazdowego to przyczepy lekkie o DMC do 750 kg, natomiast przyczepy posiadające DMC powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec. 

Aby dobrać odpowiednie DMC należy pamiętać, aby sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę można ciągnąć analizując odpowiednie rubryki:

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg

O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg

Przy wyborze odpowiedniej przyczepy należy jeszcze uwzględnić kategorię naszego prawo jazdy, a mianowicie:

Kategoria B- uprawnia do prowadzenia zespołu pojazdów do 3,5t wraz z przyczepką o DMC do 750 kg

Kategoria B z kodem 96 – potrzebna jest gdy ciągniemy przyczepę inną niż lekką, której DMC jest powyżej 750 kg i jeśli DMC samochodu wraz z przyczepą jest większe niż 3,5t ale nie przekracza 4,25t.

Kategoria B+E – uprawnia do kierowania autem o DMC do 3500 kg i ciągnąć przyczepę do 3500 kg.

W związku z powyższym musimy spełnić następujące warunki:

– masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu
– przyczepa powyżej 750 kg musi posiadać hamulec najazdowy
– masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *